تصویری از عملیات رفع نشتی خط لوله نفت در خوزستان که حاصل تلاش ۸ نفر و عملیاتی ۴ ساعته بود این روزها در فضای مجازی ترند شد

ناجیان نفت

به گزارش همشهری ‌آنلاین، تصویر ۳ نفره‌شان با سر و صورت و لباس کاملا سیاه در فضای مجازی دست به دست می‌شود؛ پاها در سیاهی فرو رفته و در عمق تصویر تا چشم کار می‌کند، جاده است و تیر برق. هرم گرمای سوزان هم از همین عکس حس می‌شود. تمام هم و غم‌شان این است که در گرمای بالای ۵۰ درجه خوزستان در ۲۲ مرداد، نشتی خط لوله انتقال نفت را بگیرند و بشوند ناجی محیط‌زیست، ناجی جریان تولید نفت.
نیروهای عملیاتی شرکت نفت و گاز اروندان بارها از این دست تجربه‌ها را رقم زده‌اند، اما این بار به لطف یک عکس از جان گذشتگی و مسئولیت‌پذیری‌شان در ذهن‌ها ماندگار شد. آنان نشتی خط لوله ۱۲ اینچ خروجی از کلاستر جنوبی میدان آزادگان جنوبی به سوی کارخانه غرب کارون را با تلاش بی‌وقفه ۴ ساعته اصلاح کردند.

عکس ماندگار

«شما ۳ نفر را در تصویر می‌بینید ولی ۴ برابر این افراد برای این عملیات بسیج شده‌بودند.» این را رئیس تعمیرات میدان مشترک نفتی آزادگان جنوبی که خودش هم در همین عملیات حضور داشته به همشهری می‌گوید و ادامه می‌دهد: «تا امروز مشخص نشده است این عکس را چه کسی ثبت کرده، اما به نظر می‌رسد یکی از بچه‌های عملیات که در حادثه حضور داشته این عکس را گرفته.»
سید رسول پژوهنده ادامه می‌دهد: «مسئولیت‌پذیری بچه‌های عملیات بارها و بارها دیده شده و هیچ عکسی هم از آنان گرفته نشده. گاهی اوقات تعمیر خط لوله‌های زیرزمینی پیش می‌آید که باید حفره‌ای ایجاد شود و به عمق ۳ متری زمین برویم. آنجا دیگر خبری از عکس و عکاسی هم نیست ولی کارکنان تعمیر خطوط لوله همیشه پای کار هستند.»

عملیات سریع و دقیق

عملیات نشت نفت از خطوط لوله اتفاقی است که گاهی به دلیل جریان نفت فرآوری نشده که همراه با نمک است، پیش می‌آید. اهمیت سرعت عملیات در تعمیر این خط لوله را پژوهنده این‌طور توضیح می‌دهد: «این خط در میدان نفتی مشترک ایران و عراق قرار گرفته و باید گفت استراتژیک است.
برای همین کار سریع و با دقت نیروهای عملیات برای اینکه نفت در لوله متوقف نشود، ارزشمند است. این عملیات حدود ۴ ساعته انجام شد و توقفی در مسیر جریان تولید نفت نداشتیم.» از جان و دل گذشتن نیروهای عملیات در هرم گرمای جهنمی برای انجام بی‌خطای کار در کمترین زمان ممکن دستمریزاد دارد.

آلودگی به محیط‌زیست نرسید

پژوهنده نکته دیگری را هم توضیح می‌دهد: «نشت نفت از لوله میدان نفتی آزادگان و ریختن آن روی زمین، به معنای آلودگی زمین‌های هور است. نیروهای H.S.E (سلامت بهداشت محیط) هم در عملیات بودند تا آلودگی به محیط زیست نرسد.»
درست در روزهایی که به دلیل گرمای هوا اداره‌های خوزستان ساعت کاری خود را کاهش داده‌اند، نیروهای عملیات در گرمای بالای ۵۰ درجه مشغول کار هستند. پژوهنده می‌گوید: «کارشان جهادی است. همه ما قدردان آنان هستیم. هرچند کارگران واحد تعمیرات در معرض آلودگی شدید نفت قرار گرفتند، اما حیات خط تولید از خودگذشتگی کردند.»


روسفید از دل نفت سیاه

مدیر عامل شرکت نفت و گاز اروندان خوزستان تلاش تیم عملیات را برای حفظ جریان نفت در خطوط لوله قابل تقدیر می‌داند و به همشهری می‌گوید: «قدمت خطوط لوله برخی اوقات سبب نشت نفت می‌شود که گروه‌های عملیات بلافاصله دست به کار می‌شوند تا در کمترین زمان برای جلوگیری از نشتی و توقف جریان نفت اقدام کنند.»
عبدالله عذاری اهوازی ادامه می‌دهد: «با وجودی که تصویری از ۳ نفر از کارمندان تیم عملیات در فضای مجازی دست به دست می‌شود، اما این تلاش حاصل همکاری یک گروه ۸ نفره است. بچه‌های گشت خط لوله برای شناسایی نقطه نشتی، نیروهای عملیاتی، نیروهای پشتیابی و گروه حفاظت محیط زیست با هم این موفقیت را رقم زدند.» به گفته عذاری اهوازی، سختی تعمیر این بخش از خطوط لوله به دلیل نزدیکی آن با جاده بود. او ادامه می‌دهد: «همکاران با جان و دل و احساس مسئولیت تلاش کردند تا با سرعت عمل و دقت بسیار بالا تعمیر خط لوله انجام شود. نه جاده بسته شود و نه خط تولید متوقف. این کار در گرمای ۵۰ درجه خوزستان واقعا ستودنی است.»
عذاری اهوازی با اشاره به اهمیت سرعت در انجام تعمیرات خط لوله می‌گوید: «همکاران عملیات بدون هیچ ترسی به دل کار زدند و سریع و بدون فوت وقت دست به کار شدند. آنان با گاز، هیدروکربن و نفت سر و کار دارند و کوچکترین جرقه باعث آتش‌سوزی می‌شود و خسارتی هم برای محیط زیست به بار می‌آید. همگی ما قدردان بچه‌هایی هستیم که در این زنجیره خدمت‌رسانی حضور دارند.»

بیشتر بخوانید:
گفتگو با مهندس اهوازی که ستاره فضای مجازی شد | روایتی از روز جهنمی نیروگاه رامین‌ و کار در دمای 70 درجه

کد خبر 874971

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 5
  • محمدی IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
    29 6
    مدال باید با اینها داد و تشویقها و پاداشها و بورسیه نه به مبینا نعمت زاده پرتوقع و پدر ومادر پرتوقع تر از خودش که تهدید میکنند کشور خارجی به دخترش پیشنهاد 600 میلیارد تومانی میدهند ... اینها را نشر دهید همه ببینند
    • شهروند IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۸
      18 5
      تلاش مبینا نعمت زاده هم قابل تقدیره. ایشون برای کشور مدال آوری کردند و باید در خور شأن ازشون تقدیر بشه.
    • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۹
      20 0
      بله واقعاً باید بهشون خداقوت گفت وبه بهترین شکل ازشون تقدیرکردولی متاسفانه تقدیروپاداش رواون بالا دستی میگیره نه این کارگر
  • محمد IR ۰۶:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۸
    20 0
    متاسفانه کمترین حقوق رو این افراد میگیرند
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۸
    18 0
    سلام و درود و تشکر از زحمات قابل تقدیر تلاشگران ارجمند تیم عملیات شرکت نفت ،آرزوی سلامتی و توفیقات روزافزون
    • یک مستمری بگیر IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۸
      12 1
      حیف که حاصل زحمات این تلاشگران را مفت ... می دهند
  • یک مستمری بگیر IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۸
    10 3
    چطور دل مسئولان راضی می شود نفتی که با این مشقت تولید می شود به کمونیستها... به ۳۰ تا ۴۰% ارزان بفروشند ...
    • سعید IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۹
      1 0
      یک بدبخت مثلا مستمری بگیر
  • امیر IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۸
    15 1
    نفت فقط سیاهیش برا مردم سودش به جیب دلال
  • IR ۰۶:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۹
    2 0
    مردم خوب استانم درود خدا به همه ی فرزندان خوزستان در هر سختی و عملی پای مردم استانم دیده میشه فرزندان سخت کوش لر عرب ترک بلوچ و.....
  • سید مصطفی حسینی IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۹
    4 0
    مردان کشور ما در واقعیت امثال این ها هستن دعا گویتان همیشه خواهم بود
  • اهواز IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۹
    0 0
    اتفاقاً تنها شرکتی که حق کارگر پایمال میشه و از هیچ خدمات رفاهی بهره‌مند نیست به طور مثال خدمات ورزشی فقط نیروهای رسمی و قرار دادی حق استفاده دارند و کارگر اصلا
  • NL ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۹
    1 0
    بخدا اینقدر گرمه هوا و شرجی انگار بارون میاد هلاک میشیم توی سایت میریم توی منطقه ویژه ماهشهر به حدی گرمه و شرجی ۹۰درصد که از جون خودت سیر میشی کار سخته اینجا بخدا باید کسی اینجا بوده باشه و کارکرده باشه تا متوجه بشه چی میگم از سال ۸۰که استخدام وزارت نفت شدم همینجام با همه سختی ها موندیم خوزستانی هستیم شهر و منطقه مون رو دوسداریم کاش مسولین بیشتر رسیدگی کنن